Het verbeteren van processen kan helpen om efficiënter te werken en tijd en geld te besparen. Je moet immers als bedrijf blijven innoveren om relevant te blijven. Een methode die kan bijdragen aan dit proces is de thee-way-matching methode. In deze blog vertel ik je daar meer over. Lees je mee?

Three Way Match methode

De drie-way-matching methode, ofwel Three Way Match, is een boekhoudkundige controle waarbij de gegevens van drie elementen met elkaar worden vergeleken: de inkooporder, de ontvangstbevestiging en de factuur. Zo ziet u wat er besteld en daadwerkelijk geleverd is, zo betaalt u niet automatisch voor alles maar heeft u er meer zicht op. En ook zorgt u ervoor dat de processen elkaar goed opvolgen, omdat er meer aandacht aan deze flow wordt gegeven.

Hoe toe te passen.

Zorg ervoor dat u een inkooporder maakt voordat u producten of diensten bestelt. Dit document bevat de hoeveelheid, prijs en omschrijving van de producten of diensten die u wilt kopen. Zo heeft u dat overzicht vanaf stap één. WhiteVision kan ook ondersteuning bieden bij het Three Way Match proces.

Wanneer de producten of diensten worden geleverd, ontvangt u een ontvangstbevestiging. Dit document bevat informatie over wat er daadwerkelijk is geleverd en in welke hoeveelheid. U kunt dan gelijk kijken of de producten of diensten van goede kwaliteit zijn of dat er wellicht beschadigingen zijn.

Wanneer u de factuur ontvangt, vergelijkt u deze met de inkooporder en de ontvangstbevestiging om er zeker van te zijn dat de gegevens overeenkomen. Dit omvat het controleren van de prijs, de hoeveelheid en de omschrijving van de producten of diensten. Denk hierbij ook aan de BTW!

Verdere informatie voor het Three Way Match methode 

Door deze methode toe te passen, kunt u fouten en fraude voorkomen en ervoor zorgen dat u alleen betaalt voor wat u daadwerkelijk heeft ontvangen.

Naast de drie-way-matching methode zijn er ook andere manieren om de praktische en functionele aspecten van uw bedrijf te verbeteren. Hier zijn enkele tips:

  • Automatiseer uw processen waar mogelijk. Dit kan helpen om tijd en geld te besparen en fouten te verminderen.

  • Zorg voor een goede communicatie binnen uw bedrijf en met uw klanten en leveranciers. Dit kan helpen om misverstanden en fouten te voorkomen.

  • Stel duidelijke doelen en meet uw prestaties om te zien waar u verbeteringen kunt aanbrengen.

Door deze stappen te volgen en de three-way-matching-methode toe te passen, kunt u uw bedrijf praktischer en functioneler maken en uw financiële processen verbeteren.