De populariteit van platforms zoals Instagram, TikTok, Zoom en Skype zijn de afgelopen tijd alleen maar toegenomen sinds COVID-19 en Netflix groeit ook met tientallen procenten. Mensen gebruiken social media meer dan ooit en is niet meer weg te denken vandaag de dag. Tegenwoordig kun je ook terecht bij platforms zoals sobrietyonline.nl als je hulp bij gameverslaving zoekt of andere verslavingshulp. Dit zijn ook voorbeelden van online ontwikkelingen die erg belangrijk zijn. Lees hieronder een aantal trends in de online wereld tegenwoordig.

TikTok divers platform

Inmiddels kent bijna iedereen het platform TikTok wel. In Nederland heeft het platform al meer dan 4,5 miljoen gebruikers. De app is razend populair vooral onder jongeren. Het is een app waarbij  gebruikers video’s van drie tot vijftien seconden uploaden terwijl je danst, zingt, playbackt of juist humoristische video’s. Gebruikers kunnen op TikTok zelf creëren en experimenteren met beeld en muziek. Je hebt allemaal filters en effecten waarmee je de video’s kunt bewerken. Vooral in deze coronapandemie is de app zeer populair geworden omdat veel mensen thuis zitten. Daarnaast wordt de app ook steeds vaker gebruikt om influencer marketing in te zetten. Het platform biedt verschillende tools aan die je als bedrijf kunnen helpen om je merk te promoten.

Verbinding via video 

Door corona wordt video steeds belangrijker om met elkaar in verbinding te kunnen blijven. Denk aan Teams, Zoom, online evenementen en videobellen, deze manier van communicatie zie je steeds vaker. Bedrijven gaan er steeds creatiever mee om en verzinnen een online manier.  Via een livestream kun je meedoen aan de wekelijkse pub quiz, een cursus kun je via zoom volgen en je kleding van je favoriete lokale winkel kun je via een FaceTime gesprek kopen. Steeds meer bedrijven proberen de online beleving te optimaliseren.

Social Shopping is een trend

Naast het liken en posten van foto’s op sociale media verandert het van een social kanaal naar een verkoopkanaal. Steeds meer social media krijgen een shop-functie. Met deze nieuwe functie kunnen bedrijven een online winkel creëren en gebruikers inspireren. Instagram heeft sinds eind vorig jaar een Shopping functie toegevoegd aan de app. Vanaf daar kun je producten bekijken op basis van de account die je volgt. Het is een gratis functie waarbij je een soort etalage met producten creëert waarmee mensen rechtstreeks kunnen shoppen op bedrijfsprofielpagina’s. Maar ook via Facebook, Pinterest en TikTok kun je tegenwoordig shoppen.

De coronacrisis heeft dus eigenlijk voor een hele nieuwe beleving van social media en online activiteiten en evenementen gezorgd waarmee we met elkaar in contact kunnen blijven in de tijd waarin dat fysiek minder tot niet kon.